lauantai 30. elokuuta 2014

Anne Rice: Kuinka prinsessa Ruusunen hurmataan (1983)

Kuinka prinsessa Ruusunen hurmataan (2014) / The Claiming of Sleeping Beauty (1983)
Basam Books
300 s.
kansi: Maria Raasakka
kieli: suomi (suomentanut Timo Utterström)
mistä minulle: kirjastosta.
arvosana: 

"Prinssi oli koko nuoren ikänsä tuntenut tarinan prinsessa Ruususesta, joka oli sormensa rukin piikkiin pistettyään kirottu uinumaan sata vuotta vanhempiensa, kuninkaan ja kuningattaren, sekä koko hovin kanssa."

Ja sitten vähän toisenlainen prinsessakirja. Tästä ei tule hirveän pitkää bloggausta, sillä en pitänyt tästä kirjasta oikeastaan yhtään, enkä halua kieriskellä tämän kirjan jälkitunnelmissa yhtään sen enempää kuin on "pakko". Jo muutaman ensimmäisen sivun perusteella aloin epäillä, etten pitäisi tästä kirjasta, ja muutaman luvun jälkeen olin siitä varma. Jatkoin kuitenkin uteliaisuuttani ja se veikin minut aika pitkälle. Sitten minua alkoi jo puuduttaa, mutta sinnittelin loppuun asti. En kyllä tiedä miksi; siksikö että voisin kirjoittaa tämän bloggauksen? Niin kai sitten.

Vanhan sadun mukaan prinssi herättää prinsessa Ruususen hyväksikäyttämällä häntä -- siihen versioon Prinsessa Ruusunen -sadusta tämä kirja perustuu ja kirja alkaakin tuolla samaisella tapahtumalla. Prinssi ottaa prinsessan omakseen ja aikoo viedä hänet valtakuntaansa. Siinä on vain yksi pieni mutka tai oikeastaan monta, jotka aiheuttavat Ruususelle hämmennystä ja pelkoa: Prinssi käskee hänet kulkemaan alasti ja tottelemaan, kun hän komentaa prinsessaa tekemään mitä oudoimpia asioita -- kuulemma prinsessan hyväksi. Mitä oikein odottaa Prinssin valtakunnassa, kun he pääsevät perille?

Tämä on siis BDSM-erotiikkakirja eikä mitään muuta. Olin jo kuullut vähän etukäteen, että jos ei pidä BDSM:stä, ei pidä tästäkään kirjasta. Ainakin minun kohdalla osui oikeaan. Voin ihan hyvin uskoa, että BDSM:stä pitävät lukevat tällaista kirjaa mielellään, mutta en silti voi sanoa tätä hyväksi kirjaksi. Minusta tämä on vain vähän rajumpi harlekiini. Ei niiden lukemisessa tietenkään mitään väärää ole, mutta kyllä minua vähän ihmetyttää, että tämä päädyttiin suomentamaan nyt. Koska Anne Rice on tämän kirjoittaja ja se kertoo laadusta? En ole lukenut Ricen muuta tuotantoa, mutta tämä kirja ei anna siitä hyvää kuvaa.

Nimittäin vaikka BSDM-aspektit poistettaisiin kirjasta, kirja ei olisi minusta yhtään paremmin kirjoitettu. Kirjassa on todella paljon toistoa; toistoa siitä kuinka Ruusunen ei ymmärrä mitään, toistoa siitä kuinka inhottavat asiat myös kiihottavat hahmoja, toistoa siitä kuinka koko ajan jotakuta piiskataan takamukselle. Joku sanoi hyvin Goodreadsissa, että sanaa "spanking" toistetaan niin monta kertaa, ettei se tunnu enää edes sanalta. Kirjassa ei oikein ole juonta, se etenee vain erilaisten alistamis-, raiskaus- ja seksitapahtumien kuvailuilla.

Tämä ei siis ollut minun kirjani. Plussaa kuitenkin kauniista kannesta ja siitä että tämä oli helppolukuinen. Tässä vielä esimerkki toistosta Prinssin lausahdusten kautta, nämä sitaatit löytyivät vierekkäisiltä sivuilta:


"Etkö huomaa? Kaikki on sinulle yksinkertaista, jos ajattelet vain minun miellyttämistäni ja niiden miellyttämistä, joille sinua näytän. --  Sinun olisi pitänyt kysyä itseltäsi: 'Miellytänkö Prinssiäni? Oletko ihmisten mielestä miellyttävä?'

Olet minun, Ruusunen, eikä sellaista käskyä olekaan, jota sinun ei tarvitsisi noudattaa. Jos käsken sinua miellyttämään vähäisintä hovipoikaa, tottelet minua moitteettomasti. Hän on silloin herrasi, koska minä olen sanonut niin. Kaikki, joille sinua tarjoan, ovat herrojasi.

Juuri niin, miellyttämisesi on nyt elämäsi. Kuinka moni tässä maailmassa saa elää sellaisessa selkeydessä, sellaisessa yksinkertaisuudessa? Jos miellytät minua, minä tulen aina kertomaan sinulle, kuinka voit miellyttää minua."

Risingshadowsta löytyi hiukan positiivisempi arvostelu.

2 kommenttia:

  1. Voi taivas, kuulostaa niin ei-minun-kirjaltani! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, en usko että on ihan sinun kirjasi :D En kyllä keksi yhtäkään kenen kirja tämä olisi, mutta nähtävästi esim. Goodreadsista faneja löytyy aika paljonkin (!).

      Poista